Albino-mordene: Overtroens blodige pris i Afrika
En protestscene i en østafrikansk landsby, med et banner holdt af aktivister, der går ind for beskyttelse af mennesker med albinisme, omgivet af samfundsmedlemmer, der lytter intenst.
Sag

Albino-mordene: Overtroens blodige pris i Afrika

A series of murders and mutilations of people with albinism in Tanzania and Malawi, driven by superstitious beliefs that their body parts bring wealth and good luck. These attacks are often violent and result in death or severe injury.

SSusanne Sperling
6 min read
0 views

Fakta Box

Primær Voldsperiode i Tanzania2006-2009, med mindst 54 dræbte med albinisme
Start af Voldsperiode i Malawi2014, med mindst 170 angreb registreret inden 2023
Vigtig Retssag i Tanzania23. september 2009, tre mænd dømt til døden for Matatizo Dunias drab

Mord på Matatizo: Virkeligheden for albinoer i Afrika

Den 9. december 2008, lidt over klokken to om eftermiddagen, forlod 14-årige Matatizo Dunia sit hjem i landsbyen Bukombe i Tanzanias Shinyanga-region for at hente vand. Han vendte aldrig tilbage. Drengen, der led af albinisme, blev overfaldet af tre mænd, som huggede hans lemmer af med en machete og efterlod hans lemlæstede lig i en busk. Dette brutale mord var ikke en isoleret hændelse, men en del af en systematisk bølge af vold og forfølgelse, der siden 2006 har plaget Østafrika. Alene i Tanzania blev mindst 54 personer med albinisme myrdet mellem 2007 og 2009, primært i de nordvestlige regioner. En lignende bølge af vold ramte Malawi fra 2014, hvor mindst 170 angreb på personer med albinisme blev registreret frem til 2023. Ofrene, både børn og voksne, fik deres kropsdele solgt på et grusomt sort marked, drevet af dybt rodfæstet overtro.

Overtro og $75.000: Det sorte marked for kropsdele

Bag denne menneskelige tragedie og de talrige mord ligger en giftig cocktail af overtro og kynisk økonomisk udnyttelse. Ifølge lokal folketro, særligt udbredt blandt stammer som Mang'ati og Maasai i Tanzania, betragtes personer med albinisme som spøgelser eller "forbandede". Deres kropsdele tillægges magiske kræfter – en forestilling, der udnyttes af en profitabel undergrundsindustri specialiseret i menneskehandel med disse kropsdele. En arm eller et ben kunne ifølge politiets estimater indbringe op til 75.000 USD på det sorte marked. Såkaldte witch doctors, eller traditionelle healere, spiller en central rolle i denne makabre handel og de tilhørende ritualer. I 2008 afslørede den tanzanianske journalist Vicky Ntetema under en undercover-operation, hvordan disse healere åbent tilbød kropsdele fra personer med albinisme til velhavende klienter. "Det er ofte politikere eller forretningsfolk, der søger magten til at sikre valgsejr eller økonomisk fremgang," forklarede en anonym kilde. En af de mest bizarre praksisser involverede angiveligt at begrave velstående individer sammen med fire levende personer med albinisme for at sikre velstand i efterlivet.

Fars svigt til mord: Mariam og Goodsons skæbner

Blandt de mange rystende skæbner er historien om 8-årige Mariam fra Mwanza-distriktet i Tanzania. I 2010 blev hun udsat for et voldsomt overfald af sin egen far, der i et chokerende svigt forsøgte at sælge hendes højre arm til en witch doctor. Mariam overlevede mirakuløst, men måtte gennemgå adskillige operationer. Hendes mor, Amina, fortalte: "Min mand blev fristet af penge. Han sagde, at med de 500.000 shilling kunne vi bygge et nyt hus. Men hvorfor skulle vores datters liv være prisen?" Denne type forbrydelse, hvor et familiemedlem er involveret, kan ses som en form for planlagt vold, der i sin yderste konsekvens kunne have været et familiemord for profit. I Malawi blev den 22-årige lærer Goodson Makanjira et symbol på modstand mod den omfattende vold. Efter at have overlevet et macheteangreb i 2017, hvor han mistede sin venstre hånd, blev han en markant fortaler for menneskerettigheder for personer med albinisme. "De tog min hånd, men ikke min stemme," erklærede han. Hans kamp fik en tragisk afslutning i 2020, da han blev fundet myrdet i sin bolig – en uopklaret sag, der sendte chokbølger gennem lokalsamfundet.

Retfærdighed: Tanzanias dødsdomme og Malawis kamp

Tanzanias regering reagerede tøvende på den eskalerende krise. Først i 2009, efter betydeligt internationalt pres, forbød præsident Jakaya Kikwete witch doctors og lancerede en national handlingsplan. En afgørende milepæl i kampen for retfærdighed blev nået den 23. september 2009, da High Court i Shinyanga dømte tre mænd til døden for drabet på Matatizo Dunia. Denne dom i en højtprofileret retssag var den første nogensinde i en sag om mord på en person med albinisme i Tanzania. "Dette er kun starten. Der er 52 familier, der stadig venter på retfærdighed," udtalte Ernest Kimaya fra Tanzania Albino Society efter dommen. Malawi fulgte senere trop med en fireårig national handlingsplan i 2018, der fokuserede på beskyttelse, retsforfølgelse og uddannelse. En anden markant retssag fandt sted i Malawi i 2021, hvor fem mænd, herunder en politibetjent og en katolsk præst, blev idømt 30 års fængsel for at have stjålet kropsdele fra en afdød mands grav – en mand med albinisme. Dommer Redson Kapindu understregede: "Disse forbrydelser kræver eksemplariske straffe for at sende et klart signal til samfundet."

Canada til menneskerettighedsdomstolen: Historisk dom

International opmærksomhed og handling fulgte. Canadieren Peter Ash, selv født med albinisme, stiftede organisationen Under The Same Sun i 2009 efter at have læst om den forfærdelige situation. "Jeg kunne ikke sidde stille i Canada, mens mine medmennesker blev slagtet," forklarede han. Under The Same Sun har spillet en central rolle i at dokumentere over 200 angreb og mord i Østafrika og har lagt pres på FN for handling. Dette førte til, at FN's Menneskerettighedsråd i 2013 vedtog resolution 23/13, der opfordrede stater til at beskytte menneskerettigheder for personer med albinisme. Et epokegørende vendepunkt kom den 7. februar 2025 med en dom fra Den Afrikanske Menneskerettighedsdomstol. I denne højtprofilerede sag fandt domstolen Tanzania skyldig i at have svigtet sin beskyttelsespligt. Landet blev pålagt at ændre sin Witchcraft Act fra 1928, etablere en kompensationsfond og implementere en ny national handlingsplan. "Denne dom er et historisk skridt mod retfærdighed for alle personer med albinisme i Afrika," erklærede FN's uafhængige ekspert Muluka-Anne Miti-Drummond.

Kampen fortsætter: Trusler og modstand mod forfølgelse

På trods af disse fremskridt er kampen for sikkerhed og menneskerettigheder for personer med albinisme langtfra ovre. I Tanzania lever omkring 16.000 mennesker med albinisme fortsat under konstante trusler om vold og mord. I Malawi rapporterede politiet så sent som i 2023 om nye tilfælde af gravrøveri, hvor lig af personer med albinisme blev skændet for at stjæle kropsdele til brug i ritualer baseret på overtro. Der er dog også tegn på håb. Tanzanias regering lancerede i 2024 en ny femårig strategi, der fokuserer på sundhedsydelser, uddannelse og beskyttelse af rettigheder. Lokale aktivister som Zaituni Ndalama i Malawi har organiseret vagtgrupper, der beskytter børn med albinisme på vej til skole. "Vi har set en faldende tendens i angreb siden 2020, men kampen er langt fra forbi," konstaterer Ndalama. De rystende albino-mord i Tanzania og Malawi afslører en brutal virkelighed, hvor overtro og grådighed resulterer i menneskehandel og tragiske drab. Gennem lokale aktivisters mod, internationale indsatser og historiske retssager, herunder sager ved Den Afrikanske Menneskerettighedsdomstol, tegner der sig dog gradvist en vej mod varig retfærdighed. Som dommer Stella Anukam fra netop Den Afrikanske Menneskerettighedsdomstol udtalte i 2025: "Det er tid til at omsætte ord til handling – enhver person med albinisme fortjener at leve i værdighed og frihed."

Kilder:

Rystet over de brutale albino-mord? Følg KrimiNyt for flere dybdegående sager om menneskehandel og kampen mod overtroens mørke sider.

S

Susanne Sperling

Admin

Redaktør

Share this post: