Cambridge Analytica-sagen: Fra quiz til dataskandale
En computerskærm viser Cambridge Analytica-logoet sammen med en Facebook-quizgrænseflade med navnet 'This Is Your Digital Life', hvilket symboliserer datasagen, der påvirkede millioner.
Sag

Cambridge Analytica-sagen: Fra quiz til dataskandale

Cambridge Analytica høstede uretmæssigt data fra millioner af Facebook-brugere uden deres samtykke. Dataene blev primært brugt til politisk reklame, hvilket rejste alvorlige spørgsmål om privatlivets fred og valgmanipulation.

SSusanne Sperling
4 min read
0 views

Fakta Box

Skandalens StartårForåret 2018
Hovedfirma IndblandetCambridge Analytica
Antal Berørte Facebook-brugereCa. 87 millioner

Datahøsten: Quiz indsamlede data fra 87 mio. brugere

Foråret 2018 markerede eksplosionen af en af nyere tids største databrud og skandaler, som rystede den digitale verden. Det britiske analysefirma Cambridge Analytica blev afsløret i ulovligt at have indsamlet og misbrugt personlige data fra millioner af Facebook-brugere. Denne sag rejste alvorlige spørgsmål om privatlivets fred, digital manipulation og demokratiets sårbarhed. Centralt i skandalen stod Facebook-appen "This Is Your Digital Life", udviklet af psykologiprofessor Aleksandr Kogan fra Cambridge Universitet, angiveligt som en videnskabelig personlighedstest. Få vidste dog, at appen ikke alene udførte data høstning fra de cirka 270.000 brugere, der tog testen, men også fra alle deres Facebook-venner – et netværk på op mod 87 millioner mennesker globalt. Disse omfattende personlige data, der inkluderede alt fra 'likes' og lokationsinformationer til potentielt private beskeder, blev derefter videresolgt til Cambridge Analytica.

Cambridge Analytica: Nix' profilanalyse og afsløringer

Cambridge Analytica, finansieret af den indflydelsesrige amerikanske Mercer-familie og ledet af den karismatiske Alexander Nix, specialiserede sig i avanceret psykografisk profilering. Ved at analysere de indsamlede Facebook-data og kombinere dem med andre kilder, kunne firmaet skabe detaljerede profiler af vælgere og forudsige deres personlighedstræk og reaktioner på politiske budskaber. Alexander Nix pralede senere i hemmelige optagelser af at besidde op til 5.000 datapunkter på hver amerikansk vælger, hvilket banede vejen for ekstremt målrettet politisk reklame designet til at appellere til individuelle frygt og fordomme. En central figur i afsløringen af firmaets metoder var Christopher Wylie, en ung dataekspert og whistleblower, som var afgørende for Cambridge Analyticas teknologiske udvikling. Wylie forklarede, hvordan firmaet anvendte de indsamlede personlige data til vælgermanipulation, især i forbindelse med Donald Trumps præsidentkampagne i USA i 2016 og potentielt også under Brexit-afstemningen i Storbritannien. Da Christopher Wylie forstod omfanget af misbruget og dets potentielle konsekvenser for demokratiske processer, begyndte han at indsamle afgørende digitale beviser.

Skandalen ruller: Medier, optagelser og kongreshøringer

I marts 2018 bragte aviserne The Guardian og The New York Times Christopher Wylies afsløringer, som detaljeret beskrev, hvordan Cambridge Analytica havde anvendt de ulovligt indsamlede Facebook-data til at skabe skræddersyede politiske annoncer. En særligt kontroversiel strategi indebar angiveligt forsøg på at undertrykke afroamerikansk vælgerdeltagelse i vigtige svingstater i USA. Samtidig blev hemmelige optagelser af Alexander Nix offentliggjort, hvor han diskuterede brugen af bestikkelse, fælder med udenlandske kvinder og anden form for korruption for at påvirke politik og valg globalt. Reaktionerne på denne omfattende skandale var voldsomme. Facebooks aktiekurs styrtdykkede, og en global #DeleteFacebook-kampagne tog fart på internettet. I april 2018 blev Facebooks administrerende direktør, Mark Zuckerberg, indkaldt til høring i den amerikanske kongres. Under vidneafhøringen blev Zuckerberg blandt andet stillet det simple, men afslørende spørgsmål, om han ville dele navnet på det hotel, han havde overnattet på, hvilket han tøvende afviste – en ironisk demonstration af den værdi, han selv tillagde privatlivets fred.

Efterspillet: Bøder, Cambridge Analyticas fald og GDPR

Cambridge Analytica-skandalen fik vidtrækkende konsekvenser. I juli 2019 idømte den amerikanske handelskommission (FTC) Facebook en rekordstor bøde på 5 milliarder dollars for brud på en tidligere aftale om brugerdata. Også i Storbritannien modtog Facebook en bøde. Cambridge Analytica selv indgav konkursbegæring i maj 2018 og lukkede kort efter, mens nøglepersoner som Aleksandr Kogan og Alexander Nix stod over for retsforfølgelse for deres roller i den omfattende data høstning og efterfølgende manipulation. Selvom officielle undersøgelser i Storbritannien senere konkluderede, at Cambridge Analyticas direkte indflydelse på Brexit-resultatet sandsynligvis var begrænset, antændte skandalen en global diskussion om digitale rettigheder, behovet for strengere databeskyttelse og den underliggende psykologi i digital påvirkning. En direkte konsekvens var implementeringen af EU's Generelle Dataforordning (GDPR), designet til at give brugerne mere kontrol over deres personlige data. For whistlebloweren Christopher Wylie blev sagen et "wake-up call" for verden om, hvordan personlighedsdata kan omdannes til et våben, der potentielt kan underminere selve demokratiet. Cambridge Analytica-skandalen står således tilbage som et dystert eksempel på internettets og de sociale mediers bagside – et bevis på den immense magt, der ligger i de data, vi frivilligt deler, og de alvorlige farer, der opstår, når denne magt udnyttes til skjult manipulation uden samtykke og kontrol, hvilket nærede en udbredt mistillid og mange spekulationer, der grænsede til konspirationsteorier om omfanget af overvågning og påvirkning.

Kilder:

Følg KrimiNyt for flere dybdegående afsløringer af digital kriminalitet og magtmisbrug.

S

Susanne Sperling

Admin

Redaktør

Share this post: