En tom, prydet ramme hænger på en væg inde i Isabella Stewart Gardner Museum, dens etiket er knap synlig. Denne uhyggelige påmindelse om tyveriet i 1990 symboliserer den vedvarende gåde om de forsvundne Vermeer og Rembrandt mesterværker.
Sag

Gardner Museum kuppet: Mafiaen og jagten på Vermeer

Tyveriet af Vermeers maleri 'The Concert' fra Isabella Stewart Gardner Museum i Boston i 1990. Det er et af de mest værdifulde stjålne malerier, der aldrig er blevet fundet.

SSusanne Sperling
6 min read
0 views

Fakta Box

Primært GerningsstedIsabella Stewart Gardner Museum, Boston
Dato for Kunsttyveri18. marts 1990
Stjålne Kunstværker13 stykker, inkl. Vermeers 'The Concert', værdi anslået til 500 mio USD

Kuppet i Boston: Falske betjente stjal kunst for $500 mio.

Et af historiens mest dristige kunsttyverier fandt sted i de tidlige morgentimer den 18. marts 1990 ved Isabella Stewart Gardner Museum i Boston, Massachusetts. To mænd, forklædt i autentisk udseende Boston-politiuniformer – et klart tilfælde af identitetstyveri – bankede på museets sidedør. De hævdede at reagere på en anmeldelse om uro. Nattevagten Rick Abath brød museets protokol og lukkede dem ind, en fatal fejl. De falske betjente overmandede hurtigt Abath og hans kollega, satte dem i håndjern og førte dem ned i museets kælder, hvor de blev bundet. I de følgende 81 minutter gennemsøgte tyvene metodisk museet, gerningsstedet for dette spektakulære kup, med uhyggelig præcision. Med en simpel papirkniv skar de Rembrandts mesterværk “Christ in the Storm on the Sea of Galilee” brutalt ud af sin ramme. Johannes Vermeers uvurderlige maleri, “The Concert”, blev forsigtigt fjernet fra sin plads i det hollandske rum. Sammen med disse forsvandt fem tegninger af Degas, et sjældent kinesisk bronzegefæs (gu) og en lille Rembrandt-ætsning. I alt 13 kunstværker, med en samlet anslået værdi på op til 500 millioner dollars i penge, blev stjålet. Det var dog især Johannes Vermeers “The Concert”, med en anslået værdi på over 250 millioner dollars, der blev det ikoniske symbol på dette enorme tab og dette berømte kunsttyveri.

Intern viden eller tyve? Mysteriet om Gardner-sikkerheden

Tyvenes fremgangsmåde vidnede om en forbløffende viden om museets layout og rudimentære sikkerhedssystemer. De undgik bevidst bevægelsessensorer, hvilket pegede på grundig forudgående rekognoscering af gerningsstedet. Efterforskere fra FBI og Boston Politi spekulerede i, om tyvene havde intern viden, måske fra tidligere ansatte eller via korruption internt i museet. Vagten Randy Hestand identificerede senere en mulig mistænkt, Brian McDevitt, en kendt kunsttyv med en lignende modus operandi, men han blev aldrig definitivt knyttet til dette specifikke kunsttyveri.

FBI's spor: Merlinos mafia og Ferrara løsesum teori

Sporet ledte hurtigt FBI og politiet mod Bostons organiserede kriminalitet, specifikt mod den lokale mafiaboss Carmello Merlino og hans kriminelle netværk, der opererede under dække af et bilværksted. Centrale figurer i Merlinos mafia-netværk inkluderede Robert “Bobby” Donati og David Turner. Vidneudsagn og aflyttede telefonsamtaler antydede, at Donati og et andet mafiamedlem, Robert Guarente, var blevet set i politiuniformer kort før kunsttyveriet. En fremherskende teori var, at Donati orkestrerede tyveriet for at bruge de stjålne kunstværker som et forhandlingskort til at få løsladt sin fængslede overordnede i mafiaen, Vincent Ferrara. Dette aspekt af sagen peger på et komplekst motiv bag det ellers simple bedrageri ved døren.

Mafia: Reissfelder og DiMuzios død og Gentiles tavshed

George Reissfelder og Lenny DiMuzio, de mænd der af FBI menes at have udført selve kunsttyveriet, var ligeledes kendte kriminelle med tætte bånd til Merlino-mafiaen. Deres skæbner komplicerede efterforskningen af denne uopklarede sag yderligere: Begge døde inden for et år efter kuppet – Reissfelder af en formodet overdosis, og DiMuzio blev myrdet i et internt opgør i Bostons underverden. En anden central person af interesse for FBI var Robert Gentile, et ældre mafiamedlem fra Connecticut. Gentiles kone hævdede over for FBI at have set to af de stjålne malerier i deres hjem, men Gentile selv nægtede konsekvent enhver involvering i kunsttyveriet og døde i 2021 uden at afsløre noget om de forsvundne mesterværker.

Vermeers 'The Concert': Historien og Gardners køb

Johannes Vermeer malede sit berømte værk “The Concert” omkring 1664. Maleriet afbilder en intim scene med tre musicerende personer: en kvinde ved et cembalo, en lutspiller med ryggen til beskueren, og en syngende kvinde. Kompositionen i Vermeers “The Concert” inkluderer Dirck van Baburens maleri “The Procuress” hængende på væggen bag musikerne – et maleri-i-et-maleri, der ofte associeres med temaer som sanselighed og forførelse. Kunsthistorikere har længe diskuteret det symbolske samspil mellem den fokuserede musikalske scene i “The Concert” og den mere åbenlyst sanselige tematik i Baburens værk på væggen. Isabella Stewart Gardner, museets visionære grundlægger, erhvervede Johannes Vermeers “The Concert” i 1892 for den nette sum af 5.000 dollars. Hendes testamente krævede, at samlingen skulle bevares intakt og uændret, hvilket er grunden til, at de tomme rammer efter det store kunsttyveri stadig hænger på væggene i Isabella Stewart Gardner Museum – som gribende mindesmærker om det enorme tab.

$10 mio. belønning: FBI's jagt og håb for Gardner-kunsten

FBI’s Boston-afdeling har utrætteligt fortsat efterforskningen af dette dristige kunsttyveri i årtier. I 2013 hævede Isabella Stewart Gardner Museum dusøren for information, der fører til genfindelsen af de stjålne kunstværker, til 10 millioner dollars – en betydelig sum penge. På trods af moderne efterforskningsmetoder og et vedvarende globalt håb, forbliver de uvurderlige malerier, herunder Rembrandts og Vermeers mesterværker, forsvundne. Teorierne om kunstværkernes skæbne er mange. Nogle efterforskere og kilder peger på, at de blev transporteret til Philadelphia og brugt som betalingsmiddel i en omfattende narkotikahandel faciliteret af mafia-netværk. Andre frygter, at kunstværkerne blev ødelagt af panikslagne tyve, da presset fra FBI og medierne blev for stort. Mange kunsteksperter hælder dog til den overbevisning, at Johannes Vermeers “The Concert” og de øvrige stjålne mesterværker stadig eksisterer, måske gemt i et hemmeligt sikkerhedsdepot eller en lyssky privat samling, afventende en lejlighed til at blive brugt som forhandlingsmiddel eller solgt på det lukrative ulovlige marked for stjålen kunst.

Tomme rammer: Gardner-tyveriet som et ikonisk mysterium

Kunsttyveriet af Johannes Vermeers “The Concert” er mere end blot en uopklaret kriminalsag; det er en fængslende true crime-fortælling om grådighed, udspekuleret bedrageri og kunstens sårbare natur. For Isabella Stewart Gardner Museum i Boston er de tomme rammer et evigt åbent sår, men også et stærkt symbol på et uafsluttet kapitel i kunsthistorien og et ubændigt håb om genforening. Denne uopklarede sag understreger smerteligt, at selv i en tidsalder med avanceret teknologi kan uvurderlige kulturskatte forsvinde sporløst efter et velplanlagt kunsttyveri. Johannes Vermeers mesterværk, “The Concert”, med sin rolige, intime musikalske scene, er blevet et ikonisk symbol på et af kunsthistoriens største uopklarede mysterier – en tabt melodi, der nu kun ekkoer i erindringen og ved synet af de tomme rammer. Jagten på de stjålne mesterværker fortsætter, anført af FBI og næret af et globalt håb om en dag at kunne genindsætte det stjålne lys i Isabella Stewart Gardner Museums sale. Indtil da forbliver “The Concert” et smerteligt ekko af tabt skønhed, en uopklaret sag der fortsat fascinerer verden.

Kilder:

Følg KrimiNyt for flere dybdegående analyser af uopklarede sager og kunstens mørke side.

S

Susanne Sperling

Admin

Redaktør

Share this post:
Gardner Museum kuppet: Mafiaen og jagten på Vermeer