En revet kuffert med tøj, der vælter ud, ligger på en mark nær Lockerbie, Skotland, rester af Pan Am Flight 103-eksplosionen.
Sag

Lockerbie-attentatet: Terrorbomben, Libyen og følgerne

Pan Am Flight 103 eksploderede over Lockerbie, Skotland, i december 1988, hvilket dræbte alle 259 ombordværende og 11 personer på jorden. Libyske efterretningsagenter blev dømt for terrorangrebet.

SSusanne Sperling
4 min read
0 views

Fakta Box

Dato for katastrofen21. december 1988
Antal omkomne270 personer (259 på flyet, 11 på jorden)
Eksplosionsårsag400 gram Semtex i en Toshiba-kassetteafspiller

Pan Am 103: Julehjemrejse blev til terror i Lockerbie

Klokken 18:25 den 21. december 1988 lettede Pan Am Flight 103 fra London Heathrow med kurs mod New York i USA. Om bord på dette fly var 259 mennesker, heriblandt studerende på vej hjem til jul, diplomater og angiveligt en CIA-agent. Blot 38 minutter senere, klokken 19:03, mens jumbojetten befandt sig over den skotske by Lockerbie, flænsede en voldsom eksplosion flykroppen. Flyet brød øjeblikkeligt i stykker, og en regn af vragdele fra 9.400 meters højde forvandlede den lille by i Storbritannien til en katastrofezone. På få sekunder omkom alle 259 ombordværende samt 11 personer på jorden, da deres hjem blev knust. Hvad der skulle have været en almindelig transatlantisk flyvning, blev på et øjeblik forvandlet til et af historiens mest dødelige terrorangreb, en tragedie der resulterede i massedød.

Bomben: Semtex, Toshiba-afspiller og MST-13 timeren

Eksplosionen blev hurtigt lokaliseret til flyets forreste lastrum. Her havde en kuffert indeholdt den dødelige bombe: cirka 400 gram Semtex-plastiksprængstof, omhyggeligt skjult inde i en Toshiba-kassetteafspiller. De kemiske spor fra netop dette sprængstof var afgørende for den efterfølgende efterforskning af dette attentat. Blandt de mange vragdele, spredt ud over landskabet omkring Lockerbie, fandt efterforskere et lille, brændt stykke tøj. Indlejret i stoffet sad en blot én kvadratcentimeter stor elektronikplade. Dette fragment viste sig at være en del af en avanceret MST-13-timer, produceret af det schweiziske firma Mebo Telecommunications i Schweiz. Timere af denne type var designet til præcist at detonere bomber, efter de var anbragt i et flys bagagesystem.

Spor til Libyen: MST-13 timeren kobler til bomben

Sporet fra MST-13 timeren førte efterforskerne direkte til Libyen. Det viste sig, at den libyske stat under Muammar Gaddafi i 1985 havde bestilt 20 identiske timere fra Mebo Telecommunications i Schweiz. Et afgørende gennembrud i den internationale efterforskning kom, da en butiksindehaver på Malta genkendte det brændte tøjfragment. Dette vidne forklarede at have solgt et lignende stykke tøj til Abdelbaset al-Megrahi, en kendt libysk efterretningsofficer. Den omfattende efterforskning, der involverede både FBI, skotsk politi og Interpol, afdækkede en kompleks rute, som bomben formodes at have taget. Den blev angiveligt placeret i en kuffert på Air Malta Flight KM-180 til Frankfurt, derfra overført til Pan Am Flight 103A til London, og endelig ombord på den skæbnesvangre Pan Am Flight 103. Libyske agenter havde tilsyneladende udnyttet svagheder i lufthavnenes sikkerhedsprocedurer til at indsluse kufferten uden ejermærke i bagagesystemet.

Retssagen: Al-Megrahi dømt for 270 mord i Nederlandene

Retssagen mod Abdelbaset al-Megrahi og hans medanklagede, Lamin Khalifah Fhimah, begyndte i maj 2000. Af sikkerhedsmæssige årsager blev denne højtprofilerede retssag afholdt i Nederlandene, men under skotsk jurisdiktion og skotsk lov. Dommerne beskrev den som den mest komplekse og omfattende retssag i skotsk retshistorie. Efter en langvarig proces blev Fhimah frikendt, men al-Megrahi blev i 2001 fundet skyldig i 270 mord og idømt livsvarigt fængsel. Dommen var dog kontroversiel, da den primært hvilede på det ene maltesiske vidneudsagn og beviserne fra den elektroniske timer. Mange stillede spørgsmålstegn ved konklusionen, hvilket for nogle efterlod sagen med et skær af at være en uopklaret sag i forhold til eventuelle andre medskyldige.

Libyens ansvar og al-Megrahis løsladelse (2003-2012)

I 2003 påtog Libyen sig officielt ansvaret for Lockerbie-bombningen og indvilligede i at betale 2,7 milliarder dollars i erstatning til ofrenes familier. Denne betaling var en del af en politisk aftale, betinget af lettelsen af internationale sanktioner mod Libyen. Mens nogle familier fandt en form for afslutning i erstatningssummen, følte mange andre, at intet beløb kunne kompensere for tabet, og de fortsatte med at kræve en mere fuldstændig indrømmelse fra den libyske stat. Sagens efterspil tog en uventet drejning i 2009, da Abdelbaset al-Megrahi blev løsladt fra fængslet i Storbritannien på humanitært grundlag grundet fremskreden prostatakræft. Hans heltemodtagelse i Tripoli, Libyen, udløste international forargelse, især blandt de efterladte familier i USA og Storbritannien. Abdelbaset al-Megrahi døde i 2012, og hans død efterlod mange ubesvarede spørgsmål og en vedvarende følelse af uforløst retfærdighed.

Lockerbies arv: Global flysikkerhed og ar på ofrene

Tragedien over Lockerbie i december 1988 tvang den globale luftfartsindustri til radikalt at revidere sine sikkerhedsprocedurer. Dette terror attentat førte til indførelsen af obligatorisk 100% scanning af al indchecket bagage, forbedret sporbarhed af kufferter og krav om, at plastiske sprængstoffer som Semtex fremover skulle indeholde kemiske markører for lettere detektion. Desuden blev baggrundstjek af lufthavnspersonale og overvågning i lufthavne strammet betydeligt for at minimere risikoen for insider-trusler. Selvom luftfartssikkerheden blev markant forbedret som en direkte konsekvens af Lockerbie-bombningen, lever smerten og minderne om de 270 ofre fra dette flystyrt videre hos deres familier i blandt andet USA og Storbritannien, samt i det lille skotske samfund, der for evigt er mærket af denne mørke dag.

Kilder:

Vil du læse flere historier om terrorisme, international efterforskning og retfærdighedens veje? Følg KrimiNyt og gå aldrig glip af næste sag.

S

Susanne Sperling

Admin

Redaktør

Share this post:
Lockerbie-attentatet: Terrorbomben, Libyen og følgerne