En slidt, tom ramme i Wawel Slots galleri, hvor Raphaels 'Portræt af en ung mand' engang hang, med støv, der samler sig på de udsmykkede kanter, hvilket symboliserer årtier af mysterium og tab efter nazistisk tyveri.
Sag

Raphaels maleri: Nazi-tyveri og årtiers eftersøgning

Raphaels maleri 'Portrait of a Young Man' er et af de mange kunstværker, der er forsvundet under 2. Verdenskrig, nærmere bestemt stjålet af Nazisterne. Dets skæbne er ukendt.

SSusanne Sperling
7 min read
0 views

Fakta Box

Forbrydelsernes BegyndelseNazistisk plyndring i Polen, september 1939
HovedgerningmandHans Frank, Hitlers guvernør i Polen
Primarily FundstedCzartoryski-families samling, Kraków

Raphaels forsvundne værk: Nazi-tyveriet under WWII

I kaosset under Anden Verdenskrigs sidste dage forsvandt et af renæssancens mest berømte mesterværker. Raphaels Portrait of a Young Man blev brutalt plyndret af nazistiske styrker fra en anerkendt polsk familiesamling. Maleriet, som nogle mener er et selvportræt af den italienske mester Raphael, blev stjålet i 1939. Dets skæbne er siden blevet en uopklaret sag, der har affødt intens spekulation og en omfattende international eftersøgning. Selvom indicier tyder på, at Portrait of a Young Man overlevede krigen, har ingen med sikkerhed set det, siden Hans Frank, Hitlers berygtede generalguvernør i det besatte Polen, flygtede fra Kraków i januar 1945. I dag hænger maleriets tomme ramme i Krakóws Nationalmuseum i Polen – en melankolsk og konstant påmindelse om dette store kunsttyveri og det uvurderlige tab.

Fra Czartoryski til Gestapo: Mesterværkets fald (1939)

Portrait of a Young Man blev malet omkring 1513–1514 under Raphaels produktive romerske periode. Det værdifulde lærred blev erhvervet af prins Adam Jerzy Czartoryski under en dannelsesrejse i Italien i 1798. Sammen med Leonardo da Vincis Lady with an Ermine og Rembrandts Landscape with the Good Samaritan udgjorde det 'Den Store Treklang' i Czartoryski-familiens anerkendte museum i Puławy, Polen. Prinsesse Izabela Czartoryska, en sand pioner inden for bevarelsen af polsk kulturarv, havde etableret museet som et patriotisk projekt i en tid præget af Polens delinger. Da Nazi-Tyskland invaderede Polen den 1. september 1939, og Anden Verdenskrig brød ud, blev mesterværkerne i hast flyttet til Czartoryski-familiens landsted i Sieniawa, 130 km øst for Kraków, i et desperat forsøg på at beskytte dem mod den truende plyndring. Gestapo opdagede imidlertid skjulestedet den 18. september 1939 efter en angivelse og beslaglagde straks de uvurderlige kunstværker. Ifølge øjenvidneudsagn blev Raphaels Portrait of a Young Man, sammen med de to andre mesterværker, transporteret til Berlin under ledelse af SS-officer Kajetan Mühlmann. Mühlmann var en central figur i nazisternes systematiske plyndring af polsk kulturarv, kendt som arkitekten bag 'Operasjon Linz', der sigtede mod at berøve Polen dets nationale skatte.

Mühlmanns tyveri: Portrait of a Young Man hos nazisterne

Kajetan Mühlmanns rolle som arkitekt for Adolf Hitlers ambitiøse plan om at etablere verdens største kunstmuseum i Linz, Østrig, gjorde ham til en nøgleperson i denne omfattende plyndring af europæisk kunst. I november 1939 blev Raphaels maleri placeret i Mühlmanns kontor i Berlin, Tyskland. Her undgik det kun ved en ren tilfældighed ødelæggelse under et allieret luftangreb. I december 1941 overgik Portrait of a Young Man til Hans Franks privatbesiddelse. Det kom til at pryde hans guvernørsuite på Wawel Slot i Kraków, Polen, side om side med de andre stjålne Czartoryski-værker. Hans Franks egne dagbogsnotater afslører, at han betragtede det stjålne maleri som et personligt trofæ, et symbol på nazisternes brutale herredømme og krigsforbrydelser.

Franks flugt: Sidste spor forsvinder fra Schloss Morawa (1945)

Den 17. januar 1945, med Den Røde Hær hastigt nærmende sig Kraków, beordrede Hans Frank evakuering af alle beslaglagte kunstværker til Tyskland. Ifølge de officielle transportlister blev Raphaels Portrait of a Young Man pakket i en separat kasse af konservator Eduard Kneissl. Det blev derefter sendt med jernbane til Schloss Morawa i Niederschlesien, et område der dengang var tysk, men i dag er en del af Polen. Det er her, sporet af det kostbare maleri forsvinder, og mysteriet om dets skæbne for alvor begynder. Da de amerikanske Monuments Men gennemsøgte Hans Franks villa i Neuhaus am Schliersee, Tyskland, i maj 1945, fandt de kun Leonardo da Vinci- og Rembrandt-værkerne. Rapporter fra Hans Franks senere retssag under Nürnberg-processen afslørede hans påstand om, at Raphaels mesterværk var gået tabt under transporten til Tyskland. Han kunne dog aldrig fremlægge beviser for maleriets endelige skæbne, hvilket efterlod sagen som en uopklaret gåde.

Efterkrigsjagten: Sydamerikanske rygter til schweizisk bankboks

Efter Anden Verdenskrigs afslutning gennemsøgte polske myndigheder over 1.200 potentielle gemmesteder i Nedre Schlesien, Polen, i en desperat jagt på det forsvundne maleri – desværre uden held. En teori peger på, at Portrait of a Young Man blev ødelagt under de voldsomme kampe mellem SS-enheder og sovjetiske styrker nær Waldenburg i april 1945, under krigens sidste desperate krampetrækninger. En anden, mere vedholdende hypotese, understøttet af CIA-rapporter fra 1960'erne, hævder, at maleriet blev smuglet til Sydamerika af flygtende nazister efter krigen. Den måske mest troværdige teori stammer fra en rapport fra 1991, udarbejdet af den polske kunsthistoriker Jan Przyłucki. Han mente at have sporet Portrait of a Young Man til en bankboks i Schweiz, angiveligt ejet af en tidligere SS-officer med forbindelser til nazi-regimet. Trods et massivt internationalt og diplomatisk pres fra Polen nægtede Schweiz at gå videre med undersøgelser af bankboksen. Dette førte til, at Prins Adam Karol Czartoryski, arving til den berømte familie, i 1997 anlagde sag mod Schweiz ved Den Internationale Domstol i Haag – en sag, der fortsat er under behandling og understreger alvoren af dette kunsttyveri.

Czartoryskis tab og arv: Kampen for retfærdighed

For Czartoryski-familien repræsenterer tabet af Portrait of a Young Man ikke blot et forsvundet mesterværk, men også et dybt personligt sår og et tab af kulturel identitet, forstærket af de store personlige ofre under krigen. Prins Augustyn Czartoryski, som personligt forsøgte at redde familiens kunstsamling i 1939, blev et offer for nazisternes brutalitet og døde i Sachsenhausen-koncentrationslejren i Tyskland i 1944, et eksempel på de krigsforbrydelser, der fandt sted. Hans søn, Adam Jerzy Czartoryski, dedikerede efterfølgende 20 år af sit liv til at opspore maleriet, blandt andet ved at interviewe overlevende SS-soldater og omhyggeligt gennemgå tyske krigsarkiver. I et gribende interview fra 1987 udtalte han, at synet af den tomme ramme ikke blot mindede ham om Raphaels tabte geni, men også om alle de sjæle, der omkom i forsøget på at beskytte familiens dyrebare arv under Anden Verdenskrig. Med en anslået værdi på over 500 millioner USD er Portrait of a Young Man et eftertragtet mål for internationale sortbørshandlere, og adskillige falske versioner er dukket op gennem årene i forsøg på at udnytte den uopklarede sag. Den polske regering har officielt udpeget Raphaels Portrait of a Young Man som nationalt ejendom, hvilket gør enhver handel med maleriet ulovlig i henhold til UNESCO-konventionen om beskyttelse af kulturarv.

Kunstens tomrum: Kan AI og 'Operation Raphael' løse gåden?

Kunsthistorikere verden over anerkender, at fraværet af Portrait of a Young Man har skabt et hul i vores forståelse af Raphaels udvikling inden for portrætkunst, især hans overgang fra den florentinske til den romerske periode. Dette historiske tab er betydeligt. Eksisterende kopier kan kun give et svagt glimt af det originale maleris tekniske dybde og kunstneriske genialitet. I nyere tid er avancerede teknologiske fremskridt blevet taget i brug i den fortsatte eftersøgning efter det stjålne mesterværk. I 2021 lancerede det polske kulturministerium 'Operation Raphael', et ambitiøst projekt, der anvender blandt andet satellitovervågning og kunstig intelligens (AI) til at analysere enorme mængder data fra tyske krigsarkiver og andre kilder i håb om at finde nye spor. Et potentielt nyt spor dukkede op i 2023, da en hidtil ukendt tysk krigsdagbog fra Anden Verdenskrig blev fundet. Dagbogen nævnte et 'Raffaelsches Portrait' gemt i en mineskakt nær Chemnitz i Tyskland. En efterfølgende udgravning i september 2023 afdækkede desværre kun tomme kasser, nogle med Czartoryski-familiens mærkater – endnu en skuffelse i den lange jagt.

Europas traume: Portrait som symbol på ufortrøden søgen

Sagen om Portrait of a Young Man er blevet mere end blot et kunsttyveri; den er en kulturel spejling af Europas traumatiske historie under Anden Verdenskrig og dens efterdønninger. Fortællingen om maleriet favner både den rå nazistiske grådighed, der førte til omfattende plyndring, et efterfølgende kollektivt hukommelsestab og talrige eksempler på individuel heroisme i forsøget på at bevare kulturarven. Mens moderne teknologi og AI giver nyt håb for, at dette uvurderlige kunstværk en dag vil blive fundet og måske endda overlevet, står Portrait of a Young Man som en stærk påmindelse om, at stor kunst ofte overlever sine tyve og krigens rædsler, selv når dens fysiske form er forsvundet. Jagten på Raphaels fortabte mesterværk fortsætter ufortrødent – en gribende True Crime fortælling om kunst, krig, en families urokkelige beslutsomhed og et håb, der nægter at dø, i en af de mest berømte uopklarede sager om kunsttyveri.

Kilder:

Vil du dykke dybere ned i verdens mest gådefulde kunsttyverier og krigsforbrydelser? Følg KrimiNyt for flere afslørende sager.

S

Susanne Sperling

Admin

Redaktør

Share this post:
Raphaels maleri: Nazi-tyveri og årtiers eftersøgning